70 godina Vespe...Bajka i dalje traje...
Datum: 03.08.2016.god. Kategorija: PGS Motori

Slomljena ekonomija Italije i katastrofalno stanje puteva nisu obećavali brz razvoj tržišta automobila. Ali glad za pokretljivošću je zahtevala brze odgovore. Zahvaljujući intuiciji Enrica Piaggia, u proleće 1946. godine rođena je Vespa.


  Corradino D’Ascanio je preuzeo posao dizajniranja jednostavnog vozila, robusnog i ekonomičnog, ali udobnog i elegantnog, vozila koje bi svako mogao lako da vozi, žene takođe, i koje ne bi uprljalo vozačevu odeću, a moglo bi da primi i putnika. D’Ascanio, genijalni inženjer aeronautike, bio je sa Piaggio-m od 1934. godine i odgovoran je za projekat i izradu prvog modernog helikoptera.

D’Ascanio, koji nije voleo motorcikle, dizajnirao je revolucionarno vozilo. Koristeći svoje znanje o aeronautici, on je zamislio vozilo izgrađeno na ramu i sa ručicom za menjanje brzine. Motor je postavio na zadnji točak. Prednja viljuška, kao kod točka za sletanje kod aviona, omogućuvala je laku zamenu točka.

U aprilu 1946. godine, prvih 15 Vespi izašlo je iz Pontedera fabrike. Prva Vespa je imala 98cc i dvotaktni motor omogućavajući, 3.5 KS na 4,500 obrtaja. Dostizala je 60 kilometara na sat i imala je 3 brzine. To je bilo pravo vozilo na dva točka. Ali nije ličila na neudoban i bučan motorcikl; ona je na prvi pogled isticala klasu i eleganciju.

Vespin uspeh je bio fenomen koji se više nikada neće ponoviti. Do kraja 1949. godine, proizvedeno je 35,000 komada. Italija je preboljevala svoje ratne rane i putovala Vespama. Za deset godina, proizvedeno je milion Vespi. Do sredine pedesetih godina, Vespe su već proizvodili u Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Belgiji, Španiji i, naravno, Italiji, a samo nekoliko godina kasnije, u Indiji i Indoneziji.

125 1948. godine, legendarni 150 GS 1955., 50cc 1963., Primavera 1968., kao i PX, rođen 1978. godine koji se i danas još uvek proizvodi u klasi 125, 150 i 200cc , su samo neki od stepena  tehničke i stilističke evolucije najpoznatijeg dvotočkaša na svetu. Ali Vespa nije samo komercijalni fenomen. Tokom godina Vespa je postala sinonim “Dolce Vita”-e. Dopisnici stranih novina opisivali su Italiju kao “zemlju Vespi”, a kakvu je ulogu Vespa igrala u italijanskom društvu prikazano je njenim pojavljivanjem u mnogim filmovima.

Iznenađuje sposobnost Vespe da preživi od jedne generacije mladih ljudi do neke drugačije generacije, dovitljivo menjajući svoj imidž svaki put. Prva Vespa je nudila pokretljivost svakome. Tokom šezdesetih i sedamdesetih godina, ona je predstavljala vozilo za propagiranje revolucije ideja čiji su pobornici bili klinci tih godina. Reklamne kampanje kao što je “Ko vozi Vespu taj je pobednik” simbolišu jednu eru u našoj istoriji.

Podelite sa prijateljima: